Tekstai

Krizės įveikimo planas – 2

 

Būsimoji Vyriausybė rengiasi pateikti Seimui savo veiklos programą, kurios sudėtinė dalis – krizės įveikimo planas. Nors ir pripažįstama, kad valstybė sparčiai žengia krizės link, atrodo, pilnai nesuvokiama, kokios šios krizės priežastys ir kaip ji pasireikš šalyje. Nesuprantant krizės ištakų ir ją komplikuojančių veiksnių, sunku bus imtis adekvačių jos prevencijos ar valdymo priemonių. Trumpai visa tai apibūdinsiu ir pateiksiu pasiūlymus, kaip galima būtų bandyti  sušvelninti šios krizės padarinius.  Skaityti toliau

Ko laukti po “Parex” banko nacionalizavimo?

 

Netikėtas ir greitas kontrolinio “Parex” banko akcijų paketo peremimas į Latvijos valdžios rankas praėjusį savaitgalį sukėlė daug klausimų. Ar šis sprendimas stabilizavo padėtį ar tik kuriam laikui nukėlė rimtas šio banko ir visos Latvijos bankų sistemos problemas? Ar Latvijos valstybė būtų finansiškai pajėgi išspręsti šias problemas be išorinės finansinės pagalbos? Kaip “Parex” banko problemos paveiks kitų Baltijos valstybių bankų sistemas? Skaityti toliau

Ar suvienodinti mokesčiai išgelbės Lietuvą?

 

Būsimosios valdančiosios koalicijos lyderių skelbiama pagrindinių šalies mokesčių tarifų suvienodinimo (angl. – “flat tax”) idėja išoriškai galbūt atrodo patraukli ir priimtina. Tačiau šiek tiek pasigilinus, paaiškėja, kad tokie mokesčių sistemos pokyčiai jokių esminių problemų neišspręstų ir tikriausiai atneštų daugiau žalos negu naudos. Slovakijos pavyzdys, kai neva dėl suvienodintų visų pagrindinių mokesčių tarifų pavyko į šalį pritraukti žymiai daugiau užsienio investicijų, Lietuvoje pateikiamas remiantis paviršutiniška informacija nepakankamai profesionalioje žiniasklaidoje. Atsižvelgiant į rimtesnius šaltinius, galima teigti, kad suvienodinti mokesčiai buvo viso labo tik patrauklus Slovakijos viešųjų ryšių triukas. Ar Lietuva nori jį pakartoti? Skaityti toliau

Ar naujoji valdžia įveiks krizę?

 

Nueinanti valdžia ir jos vedlys pagaliau pripažino, kad į šalį ateina ekonominė ir finansinė krizė. Tačiau atsakomybės dėl to jie, suprantama, neprisiima, visą kaltę bandydami suversti “Volstrytui”. Tai pavėluotas pripažinimas, turint omenyje jau kurį laiką sparčiai smunkančius šalies ekonomikos plėtros rodiklius ir grėsmingai augantį nacionalinio biudžeto deficitą. Beje, ekonomikos plėtra šalyje lėtėja jau keturis ketvirčius iš eilės, o šių metų trečiajį ketvirtį, lyginant su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, ji smuko beveik tris su puse karto. Skaityti toliau

Kodėl artėjanti krizė smogs be gailesčio?

Finansų krizei toliau plečiantis ir gilėjant, “finansinės minos” vis dažniau ėmė sproginėti visai šalia mūsų. Vokietijoje, Belgijoje, Prancūzijoje, Islandijoje ir kitur bankams prireikė valdžios paramos. Apie tai, kad Lietuvoje ir Švedijoje tokie įvykiai mažai tikėtini, pastaruoju metu dažnai kalba Lietuvos banko valdybos pirmininkas. Tikėkimės, kad jis žino, ką kalba. Tačiau kiti, tarp jų ir Tarptautinis valiutos fondas nėra tokie tikri.

Skaityti toliau

Ar bankrutuoja JAV Federalinis rezervų bankas?

 

Per praėjusias dvi savaites gilėjanti finansų krizė JAV pasiekė naują mastą. Įvyko didžiausia pasaulio istorijoje nacionalizacija (dviejų būsto paskolų garantijas teikiančių įmonių, kurių turtas – daugiau kaip 5 trilijonai dolerių), bankrutavo 150 metų veikęs ir 600 milijardų dolerių aktyvų turintis investicinis bankas, praktiškai nacionalizuota didžiausia pasaulyje draudimo bendrovė AIG, kurios aktyvų vertė – trilijonas JAV dolerių. Ką jau bekalbėti apie bene labiausiai žinomo investicinio banko Merriill Lynch perėmimą – tai šiame kontekste – beveik smulkmena.

Skaityti toliau

Kas finansuos pensijų sistemos reformą ir “Sodrą”?

Š.m. liepos 21d. Lietuvos Respublikos Valstybės kontrolė baigė pensijų sistemos reformos eigos valstybinį auditą ir paskelbė šio audito ataskaitą. Svarbiausia audito išvada – gana grėsminga. Ataskaitoje rašoma, kad valstybės institucijos nėra numatę ilgalaikių pensijų sistemos reformos finansavimo šaltinių. Ataskaitoje taip pat minima, kad nėra nustatyti pensijų reformos eigos vertinimo kriterijai, joje pateikti kai kurie pensijų fondų veiklos 2004-2007 metais vertinimai ir pasiūlymai kaip šią veiklą tobulinti. Skaityti toliau

Kodėl brangsta nafta?

Naftos kainos šokas – viena svarbiausių viso pasaulio analitikų ir politikų diskusijų temų pastaraisiais mėnesiais. Nafta, skaičiuojant eurais, per metus pabrango daugiau kaip 70 proc. Degalų, dujų, šildymo, elektros kainos kyla, reaguodamos į šį brangimą. Dėl to brangsta ir didžioji dalis kitų prekių bei paslaugų. Maisto žaliavų ir produktų kainų kilimas taip pat nemaža dalimi susijęs su šiuo procesu, nors yra ir kiti veiksniai. Tarp jų – ydinga biokuro politika, kuri papildomai “suriša” maisto žaliavų ir energetines rinkas, taigi, ir jų kainas. Aiškinimų, kodėl kyla naftos kaina – gana daug, tačiau įtikinamų – mažai. Skaityti toliau